Google legt strenge snelheidscriteria op voor het laden van zijn eigen sites en adviseert navolging van dat voorbeeld. De zoekgigant mikt op een laadtijd van maximaal een halve seconde. De laadtijd heeft invloed op de pagerank!

Dit legt Google uit op het Webmaster Blog naar aanleiding van de eerder ingeschakelde koppeling van de sitesnelheid aan de Google-ranking in de zoekresultaten. Naast een betere opname in de Google-ranking van een site leidt een sneller ladende website ook tot meer conversies. Zo zou bij een test van Shopzilla het aantal conversies 7 tot 12 procent hoger zijn geweest op een geoptimaliseerde site dan via de originele site.

Een halve seconde ipv 2 seconde

Google legt de snelheidslat hoger dan anderen. Waar content-loadbalancer Akamai de grens legt bij een laadtijd van maximaal 2 seconden voor e-commerce sites waarschuwt de zoekgigant dat dit veel beter kan. “Bij Google mikken we op een laadtijd van onder de halve seconde.”

Gebruikerservaring verbeteren

“Een snellere site zorgt voor een verbetering in de ervaring van gebruikers”, zegt Maile Ohye, tech lead voor developer programs bij Google. Samen met Microsoft heeft de zoekgigant onderzoek gedaan naar de gebruikerservaringen bij verschillende laadtijden van sites. Bij een halve seconde laadtijd neemt de gebruikerservaring met bijna 1 procent af. Als ijkpunt is een tijd van 50 miliseconden genomen. Bij een laadtijd van twee seconden gaat de ervaring met bijna 4 procent achteruit.

Trage sites uit!

Volgens Ohye zijn ook op langere termijn de gevolgen van een trage site merkbaar. Bij een andere test van de twee technologiegiganten bleek dat het nadelige effect niet beperkt is tot alleen de tijdsspanne waarin de vertraging optreedt. Bij het vertragen van een site met 400 miliseconden bleven de effecten ook merkbaar na het terugdraaien van de vertraging 7 weken later. In het – afgenomen – bezoek was terug te zien dat de nadelen blijvend waren.

Invloed op pagerank

Daarom heeft Google de snelheid van de laadtijd van sites meegenomen in zijn pageranking. Daarmee wordt bepaald welke site hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt. Relevantie en content zijn nog steeds de primaire indicatoren van de meer dan 200 criteria waaruit de pagerank van een site is opgebouwd.

Volgens Google is het zaak de frontend van een site snel te laten renderen. Dit kan het beste met progressive rendering, adviseert de marktdominante zoekmachine. Dit houdt in dat een website niet in één keer laadt, maar verschillende elementen al toont op het moment dat ze beschikbaar zijn. De beste manier om dit te bereiken is de stylesheet (CCS) code bovenaan de webpagina te zetten.

Bron: Webwereld.nl

Categories: Blog, Google optimalisatie

Comments are closed.

Google Trends en Goo

Google Trends en Google Insights zijn samengevoegd onder Google Trends […]

Google update: Meer

Half augustus maakt Google bekent dat zij in de komende […]

Verbeterpunten in de

Al geruime tijd neemt Google de laadtijd (snelheid) van je […]

Google introduceert

Google voegt een beetje social media toe aan de zoekresultaten. […]

Driekwart van de Ned

Steeds meer Nederlanders winkelen online. Uit cijfers van het Centraal […]

Google Trends en Goo

Google Trends en Google Insights zijn samengevoegd onder Google Trends […]

Google update: Meer

Half augustus maakt Google bekent dat zij in de komende […]

Verbeterpunten in de

Al geruime tijd neemt Google de laadtijd (snelheid) van je […]

Online reviews zeer

Aanbevelingen van bekenden en online klantenreviews blijken de consument het […]

Nieuwe zoekmethode G

Eerder gaven we al aan dat Google het zoekalgoritme aan […]

Recente projecten

  • Sierbestratingsdeal.nl
  • Van Wijnen logo
  • Montris Kinderopvang
  • Fietsenwinkel Anybikes Alkmaar